Het leek zo leuk. De nieuwe klant die zomaar aanklopte bij jouw bedrijf. Blij verrast, misschien ook wel een beetje gevleid, ging je op de koffie voor een eerste kennismaking. Tijdens het gesprek klonk eigenlijk wel een klein waarschuwend stemmetje in je hoofd, maar je besloot dat vastberaden te negeren. Een klant betekent immers omzet; zeker bij een startend bedrijf een belangrijk gegeven. Je zei daarom volmondig ‘ja’ op alle vragen en maakte een vlijmscherpe offerte die eventuele mededingers zou uitschakelen. Je ging vol goede moed in zee met je nieuw verworven zakenrelatie.
 
Over je grenzen
En toen bleek die match niet made in heaven, maar juist een energielek. Het project waar je voor werd ingehuurd was opeens heel anders van karakter. Je kreeg niet de input die jou beloofd was. Je bleek te moeten samenwerken met een afdeling die op zijn zachtst gezegd niet op jou zat te wachten. Of, ook een afknapper, de crediteurenadministratie had een gemiddelde doorlooptijd van twee maanden, waardoor jij standaard te veel maand over had aan het einde van je geld.

De ezel en de steen
Herken je dat? Troost je: je bent de enige niet. Ook ik, een toch wel doorgewinterde zzp’er, tuin er af en toe nog in. Oost-Indisch doof voor die alarmbelletjes schuif ik dan stiekem steeds mijn eigen grenzen een beetje op. Ga ik bijna ongemerkt toch voorbij aan mijn principes. Totdat de rek eruit is en ik bijna letterlijk ziek word van een project. Dan schiet ik wakker en denk ik bij mezelf ‘waar wás ik met mijn gedachten toen ik ja zei tegen die opdracht?!’ Laatst gebeurde het me weer. Hoe zit dat ook alweer met die ezel en die steen?
 
Uurtje-factuurtje
Soms zeg ik nog een tijdje vergoelijkend tegen mezelf: ‘ach, het is toch uurtje-factuurtje’, om dan door te gaan met zo’n verkeerde opdracht. Maar ik heb inmiddels geleerd dat deze financiële mantra slechts een lapmiddel is. Uurtje-factuurtje voorkomt namelijk niet dat ik verdrietig word van een verkeerde klus. Ik kom steeds slechter in mijn vel te zitten en sleep mijn omgeving erin mee. Daar schiet mijn opdrachtgever niets mee op, maar ikzelf en mijn thuisfront al helemaal niet.

Tip 1: weet wat jij zélf nodig hebt
Mijn eerste tip voor een gezond klantenbestand? Focus eerst goed op jezelf. Weet wat jij nodig hebt. Pak een A4’tje en zet op een rijtje waar jij energie van krijgt. Waar word je blij van? Dát zijn de klussen waar je voor wil gaan! Spreek dat ook luid en duidelijk uit tijdens de kennismaking met je opdrachtgever en vraag er goed op dóór.
Voor mij zijn senioriteit, regie en inhoud in mijn werk bijvoorbeeld essentieel. Ik heb het nodig om op de juiste waarde te worden geschat door een opdrachtgever. Geef mij modder, dan veeg ik het weg. Geef me een ruïne, dan sla ik die plat en ga ik bouwen. Maar zet mij niet in als een veredelde administratieve kracht, want dan kwijn ik weg.

Tip 2: visualiseer jouw Ideale Klant
Dan is nu je klant aan de beurt. Weet je precies hoe jouw ideale opdrachtgever eruitziet? De achterkant van het A4’tje van Tip 1 leent zich prima voor een mooie schets. Schrijf eens op in welke branche jouw Ideale Klant werkzaam is. Hoeveel medewerkers heeft hij? Wat voor product of dienst verkoopt hij? En hoe ziet zíjn klantenbestand eruit? Wat is zijn bedrijfsvisie? Werk dit ideaalbeeld zo gedetailleerd mogelijk uit tot een persona. Zo’n omschrijving geeft je namelijk houvast. Gebruik de persona bij het opstellen van je bedrijfsplan en het verzinnen van je marketingactiviteiten. Door je focus te leggen op jouw Ideale Klant houd je het voor jezelf zo leuk en gezond mogelijk!

Tip 3: durf ‘NEE’ te zeggen als het niet bij je past
Deze tip moet je eigenlijk goudomrand boven je bed hangen. Zodat je er héél goed in wordt. Let wel: ik heb het niet alleen over een opdracht afwijzen aan het begin van het traject, al is dat uiteraard het meest charmante en geëigende moment om keihard ‘NEE!’ te roepen. Oók als pas gaandeweg het project helder wordt dat de klus niet bij jou past, moet je het lef én de mogelijkheid hebben om de opdracht terug te geven. Zorg daarom voor een escape in je algemene voorwaarden. Dan kun je, als het écht moet, de klus overdragen aan iemand anders. Zo’n nooduitgang kan zomaar een laatste redmiddel zijn om geloofwaardig en gezond te blijven.

Word (weer) een blij ei
Ik hoop dat ik je met deze tips, die ik zelf met vallen en opstaan heb ontdekt, kan inspireren. Want ik ben ervan overtuigd dat alleen een blije ondernemer ook een succesvolle ondernemer kan zijn én blijven. Euro’s zijn belangrijk, maar heus, ze zijn echt relatief als je iedere keer met een steen in je maag naar een opdracht rijdt. Dat is niet gezond en rijdt je uiteindelijk in de wielen. Heb je behoefte om hierover met mij van gedachten te wisselen? Neem dan gerust contact met mij op!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}